کلینیک فوق تخصصی تعویض مفصل ران و زانو دکتر دبیری|کلینیک ارتوپدی در شیراز

فلوشیپ و فوق تخصص تعویض مفصل لگن از آلمان و تعویض مفصل زانو از اتریش

انگشت ماشه ای یا تریگر

Author: بدون دیدگاه Share:

خلاصه :

انگشت ماشه ای می تواند انگشت شست و یا هر انگشت دیگر را در موقعیت خم شده قرار دهد. این وضعیت می تواند باعث درد و سفتی انگشت شده و حرکت دادن آن را سخت کند.

اگر درمان های غیر جراحی دیگر موفق نباشد و یا وضعیت شدید باشد ، عمل جراحی معمولا در بازگرداندن حرکات کامل انجام می شود. زمان درمان و برگشت به حالت اولیه بعد از جراحی انگشت سریع است و این روش دارای شانس موفقیت بالایی است .

انگشت انگشت یا تنوسینویت ، حالتی است که مفصل و یا مفاصل انگشتان درگیر می شود . در اين بيماري تنوسينوويت ( التهاب غلاف اطراف تاندون ) تاندون هاي خم کننده موجب ضخيم شدگي غلاف دور تاندون مي شود و در اين ناحيه ، تاندون خم کننده در پشت پولي ها گير مي كند .

تصویر یک : انگشت ماشه ای

تشخیص :

در اطراف تاندون ها یا زردپی ها یک غلاف بافتی ظریف وجود دارد که به آن تنوسینوویوم می گویند . در درون این غلاف مایعی وجود دارد که موجب می شود تاندون در حین حرکت با بافت های اطرافش اصطکاک کمتری داشته باشد .این بیماری در انگشت مياني و انگشت حلقه شایع تر است . گاهي علت آن بیماری های روماتیسم مفصلی است .

علائم :

هنگام بازکردن انگشتان ، انگشت درگير در هنگام خم کردن گير ميكند و به كمك دست ديگر و با ایجاد صدائي باز مي شود .در معاينه برجستگي حساسي در طول مسير تاندون خم کننده لمس مي شود .

درمان :

جهت درمان تزريق موضعي کورتون ( گلوكوكورتيكوييد ) در غلاف تاندون خم کننده تزريق مي شود . اگر تزريق مؤثر نباشد ، باز كردن پولي تاندون در محل تنگي به روش جراحي انجام مي شود .

تصویر دو : انگشت ماشه ای
تصویر سه : انگشت ماشه ای